Till dig Emmy.

Jag erkänner att det inte bara är för Emmys skull som jag lägger upp en sminkvideo. Det var LITE kul. Ville också någon gång lägga upp ett första inlägg i skönhets-kategorin. Känns väldigt självförhärligande att ens ha en sån kategori, men jag har inte hybris jag gillar bara smink. Här kommer lite grejs om själva filmen.
 
Först tänkte jag mig en video enbart på hur jag lägger min eyeliner, men det blev så tråkigt och platt så jag gjorde lite läppar också. Formen på läppstiftet blev inte helt on point, men det jag mest ville visa var hur jag gör för att få det att hålla så länge som möjligt. Men vi börjar med eyelinern.
 
1. Den här metoden är ganska ny för mig, och sen Amanda intoducerade den för mig har jag börjat älska att lägga eyeliner. Det man gör är att dra ut ögat så att ögonlocket blir spänt och lättare att måla på.
 
2. Jag börjar vid mitten av ögat och rör mig mot yttre ögonvrån. Jag är väldigt noga med att dra linjen ända ut till slutet av ögat, och kanske lite till. Detta för att ögat ska se lite större ut.
 
3. Vingen är svår att förklara, men ett tips är att införskaffa en pensel som den jag har tillsammans med antingen en cake-eyeliner som denna som jag tidigare använt, eller en i geleformula som denna (som jag använder just nu). Det är en vinklad eyelinerpensel från sephora som gör det lätta tt komma åt överallt och vinkla vingen.
 
4. Sen går jag vidare till inre delen av ögat och försökr att hålla mig så nära franslinjen som möjligt (om jag inte vill ha en tjock liner förstås).
 
Och så till läpparna! Lite mer av en prodedur. 
 
1. Jag fuktar läpparna med läppbalsam- eller cerat för att få en slät grund. 
 
2. Sen pudrar jag läpparna med transparent puder, jag använder detta. Istället för detta steg kan man använda läpppensel, syftet är en matt bas som ger bättre hållbarhet.
 
3. Jag kör med läppstiftet, och jag vet att mitt putande är otroligt irriterande men jag har precis upptäckt att det gör formen lättare att få till. Jag börjar med amorbågen och rör mig sedan utåt.
 
4. Sist lägger jag lite mer puder ovanpå och smackar in det för att göra allting kompakt och matt. För mig höll stiftet hela julafton när jag gjorde så här!
 
 
Skönhet | |